tisdag 24 april 2012

Uteliv

Jag har aldrig varit en fixa-och-dona-i-trädgården-människa. Så att inbilla sig att ett sådant personlighetsdrag skulle uppenbara sig bara för att vi har blivit med hus kanske var en smula överskattat. För ännu har varken trädgård eller blomsorter upptagit min tid särkilt många minuter. Visst, vi har ingetdera än (eller jo, en vissen ljung från i höstas och tre påskliljor som just har börjat blomma), men man skulle ju tro att vårens ankommande skulle starta ett litet kli i fingrarna i alla fall.

Drömmen vore ju att ha en fantastiskt spektakulär trädgård med växtlighet som får paradiset att blekna och ljuvligt inbjudande utemiljöer med sittgrupper och blomsterarrangemang. Jag får börja med att peta ner några frön i våra jättelika krukor som har stått tomma över vintern. Babysteps.

Nåväl, nån trädgård lär inte bli aktuell att anordna ännu detta år. Men en blomma i en kruka borde man ju kunna bjuda på. Eller två. Vad som ändå borde bli aktuellt denna sommar (eller kanske till och med ganska snart) är verandabyggande. Alltså surfar jag runt i jakt på inspiration. Och jag kan inte riktigt bestämma mig hur vi vill ha det (hehe)... Plattor, avsatser, trädeck, stenpartier och allt vad det är. Hur gör man? Det här är verkligen det område jag skulle vilja att någon skulle ta över helt och hållet. Frivilliga?


Bild lånad från ekjohus.se

Det här var husmodellen vi inspirerades av då vi började rita vårt hus. Nu är ju bilden jättekonstig med en liten skidbacke av småsten precis vid entrén, men tänket alltså. Stenplattor nedan om trappan som fortsätter till...

Bild lånad från eksjohus.se

...verandan som kryper över på baksidan. Eller så knyter man ihop verandan med entrén i en veranda som alltså går runt halva huset.

Jaaa, med risk att jag upprepar mig. Hur gör man?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar