måndag 1 april 2013

Den nya detaljen

Eftersom vi valde att ha grovköket i husets nedre våning, så har centraldammsugaren överhuvudtaget inte varit installerad förrän nu. Jag har väl egentligen inte tänkt så mycket på dess vara eller inte vara, utan använt den vanliga dammsugaren precis som förr. Tills nu. Fatta vilken skillnad det är! Jag är nästan säker på att det inte bara är nyhetens behag, utan att den faktiskt har så mycket bättre prestanda än den gamla vanliga. Under premiärturen hann jag till exempel suga upp en strumpa som jag bara hade tänkt ta ett varv runt. Funkade inte. Att slippa dammande dammsugarpåsar är dessutom väldigt mycket hemåt.


Och istället för att blogga städning vore det kanske en god idé att faktiskt städa lite också. Nu medan virvelvinden sover dagsvila och lugnet har lagt sig...   


Eller så inte.

7 kommentarer:

  1. Ha, ha känner igen det där från när jag skulle använda centraldammsugaren de första gångerna. Har nog varit ut och rotat i dammkärlet efter både det ena och det andra som sugits in i slangen :-) Jag är också mycket nöjd med centraldammsugaren, även om den ibland känns lite krånglig att släpa fram när man bara behöver dammsuga pyttelite i ett rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om krångligt att släpa fram... Vi har redan kollat upp vad det skulle kosta med två upplagor dammsugarslang, så man slapp bära upp och ner i trappan. Dock var de lite för dyra för att kunna klassas som ett vettigt inköp. Bara att krångla upp och ner med andra ord. Å andra sidan kom tomten med en ergorapido i julas, så kanske den räddar en de gångerna då det bara är nåt smått som ska dammsugas. :-)

      Radera
    2. Jag ha också insett att en Ergorapido vore toppen som komplement, så en sådan måste vi skaffa.

      Radera
  2. Hemma hos mamma och pappa finns också centraldammsugare. Världens bästa grej, en sån skall jag nog ha i mitt framtida hus sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bara glad att jag fattade att det skulle vara en sån utan någon som helst erfarenhet av en! :-)

      Radera
  3. Vi har centraldammsugare också, bara inte ikopplad för tillfället. Användes flitigt på 80-talet av mor och far, men uttagen är övertapetserade och har inte använts på många, många år... Har alla tillbehör i garaget ifall vi någon dag vill koppla i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipset härifrån: koppla i! Är 80-tals varianten lika bra så är det nog värt det!

      Radera