onsdag 4 mars 2015

I hetluften

Som pedagog kommer jag alltid att uppmuntra till läsning och min inställning till läsning är den att den sätter både grund och skapar förutsättningar för all annan inlärning. Både som barn och vuxen så har Astrid Lindgrens samlade verk en speciell plats i mitt hjärta och säkert också i följande generationers. Att ord nu byts ut glädjer mig, även om jag verkar vara en av få om man ska tro alla dessa åsikter som fortfarande florerar på sociala medier.

Pippi Långstrump skrevs för 70 år sedan. I en annan tid, en annan värld och med ett annat språkbruk. Redan för 45 år sedan sa Astrid själv att hon "spiksäkert inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung". Så, jag kan inte se vad som skulle vara dåligt med att byta ut ord som inte längre lämpar sig - allra minst i barnlitteratur. Och nu vet vi ju att också nyutgåvan, eller samlingsvolymen med anledning av 70 års-jubileet som jag har förstått det, av Pippi kommer att revideras, vilket i sig inte alls är något konstigt. Böcker revideras, de existerar i olika manus av samma författare, utan att det skulle uppröra desto mera. Tove Jansson, till exempel. Hon skrev flera olika versioner av sina böcker om Mumin, bara som jämförelse.

Som jag ser det så handlar det inte om att sudda ut eller att förvanska något, utan att ersätta med den motsvarande benämning som passar i dag - utan att kränka eller såra och så att litteraturen inte motiverar ett språkbruk som jag personligen inte tycker är okej. Åtminstone jag önskar mitt barn ett rikare språk genom litteratur, och vissa ord ingår helt enkelt inte under den benämningen. Enkelt.

Att Pippis pappa numera kommer att tituleras söderhavskung är för mig lika självklart som att jag hellre kallar mig lärare än lärarinna. Språk lever. Det förändras över tid och vi med det. Och det är just därför som jag inte kan förstå varför just det här rör upp så mycket känslor. Aggressioner. Jag läser om sådana som känner sig kränkta över hur deras barndomsböcker förstörs. Och jag fattar inte. Tycker kanske lite försiktigt att det finns större och värre saker som händer här i världen att engagera sig i.

Men det är ju bara min åsikt. Alla har vi rätt till en.

Bilden är från Harrström simstrand. Inte Söderhavet... ;-)

1 kommentar: