måndag 2 mars 2015

Mainstreamt alternativ

Den nya satsningen Sevendays är verkligen värd en stor eloge! Tack, tack för hur mycket mitt dagliga surfande underlättas! Dessutom har jag hittat flera nya bloggfavoriter, vilket alltid är roligt. Bland annat Alternativbloggen är en ny bekantskap, som levererar läsvärda texter oberoende om man är av samma åsikter eller inte. Och i det här inlägget får man minsann underlägg för lite alternativa städtankar.

Själv är jag nog ganska mainstream, sådär överlag. Jag funderar och analyserar, och har för det mesta en åsikt, men sedan lever jag nog mitt liv precis som de flesta andra. Men en sak har jag åtminstone tagit någon form av alternativ ställning mot. Och det är just kemikalier i hemmet. Det som kanske började som nyfikenhet är i dag ett ganska aktivt val och framförallt i köket använder vi inga kemikalier alls längre (förutom i diskmaskinen). Istället använder vi vatten, olivtvål och Enjos kökstrasa. Och när det riktigt behöver gnuggas envisa matrester trollar jag fram kökssvampen.

Bild lånad härifrån

Många kanske tycker att det är konstigt att välja just köket (som ju blir rätt så grisigt ibland) som det rum där man mest aktivt tar ställning mot kemikalieanvändning, men för min del handlar det om att jag inte vill ha gifter kvar på ytor som i nästa stund hamnar i barnmun, för att nämna ett exempel. Samma tänk gäller förstås också på golven, när man har småbarn som hålls till där nere.

I resten av huset då? Jo, jag har precis köpt en ny Enjo-tvättflaska sedan den förra literflaskan tog slut efter ett års användning och både golv och badrum klarar sig väldigt långt utan kemikalier också. Tack vare bra städutrustning. Och vet ni, jag skulle inte gå tillbaka till de färggranna flaskorna som får rummet att dofta så gott ens om de vore gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar