torsdag 14 januari 2016

Ny, unik designskål

Så där lagom lillgammalt konstaterade sonen häromdagen att mamma, nu är det nog längesedan vi har pysslat tillsammans - kaaan vi inte göra det nån gång?

Och jo, hjärtat, klart vi kan det.




Jag föreslog att vi kanske kunde ha sorterat ur ett par färger att använda till den här skålen av plastpärlor, men den blicken som jag fick då var inte nådig - så då körde vi all in med precis hela färgpaletten istället.

Så.

Precis som så många gånger förr kan vi väl konstatera att det är processen snarare än produkten som är riktigt värdefull.  Även om detta grälla nog är så vackert i sonens ögon att vi minsann aaalltid ska ha den som godisskål framöver.




För det mesta tycker jag väldigt mycket om att pyssla, och med tiden har jag också lärt mig att göra avkall på mina egna visioner där i skapandet. För det blir ju lätt så här väldigt kreativt - eller ja, hur-det-nu-råkar-bli - när man pysslar med barn, och så ska det vara. Fina stunder av tillsammans är det oberoende, och hos oss brukar det bli som bäst och mest minnesvärt när den yngre känner att han är med och styr upp.

Som när herrn kläcker ur sig mamma vet du, nu samarbetar vi, då går det bra när vi sitter där tätt intill varandra och plockar pärlor i den djupa tallriken.

För jo, visst är vi där nu, när det mesta man säger - både på gott och ont - dyker upp som ett eko förr eller senare. Och, när man plötsligt och oväntat hör sina egna ord på det sättet går det förstås inte att låta bli att skratta. Samtidigt som det är svårt att greppa hur det lilla barnet plötsligt är stort nog att sitta och filosofera om samarbetets betydelse...

På tal om pysselsessioner som stunder jag kan leva länge på.

2 kommentarer:

  1. Så härligt färgglad skål! :) Hur fick ni pärlorna att smälta sen, i ugnen..? Jag vet bara att man kan smälta dem med strykjärn, men det kan ju inte ha funkat här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, i ugnen i tio minuter ungefär. Visste inte riktigt om det skulle funka, så tog ingen värdefull skål - men det gick över förväntan att få loss konstverket sen. Blir säkert fler... ;-)

      Radera