tisdag 12 januari 2016

Runt, runt i fyraåringens huvud

- Mamma, vet du hur det bildas en tornado?

Ja! Det vet jag faktiskt! Varpå pedagogen i mig tar sats: Det är när det finns kall och torr luft uppe i ett moln och varm och fuktig luft i bottnen. Då blir luften instabil - förstår du det ordet? - och så börjar luftpelaren snurra runt och rotera. Men det kan bara hända i en riktig ordentlig åskskur, och hos oss brukar vi kalla dem tromber. Själv känner jag mig väldigt nöjd med mitt svar, men fyraåringen kontrar.

- Nej mamma, nej. Det är varm luft och kall luft som träffar varandra och blir arga på varandra. Sen snurrar de runt, runt och slåss.

Och visst, på sätt och vis. När man är så här mitt i det, hur det går till när ett barn lär sig saker precis hela tiden, så inser man att inlärning verkligen sker genom varenda kanal, källa och människa barnet möter. Barnprogram till exempel.


En annan naturkraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar