måndag 8 februari 2016

Iittala x Issey Miyake

I dag släpptes en unik samarbetskollektion mellan Iittala och ett japanskt modeföretag vid namn Issey Miyake, och nog är det tydligt att det är två mästare från varsin sida av världen som möts. 

Kollektionen består av keramik, glas och hemtextil, och tanken bakom det långsträckta samarbetet är att man ska stanna upp och njuta av stunden. Pausa för harmoni.






Jag gillar - inte alldeles otippat - kuddarna. De kostar nog alldeles för mycket för att bli aktuella hemma hos oss tyvärr, men de är fina ändå. Det lovas dessutom att varje plissering och veck ska bevara sin form tack vare tygets formgivning, och det låter ju bra.








Riktigt mycket fastnade jag - otippat! - också för den fina bordsblomman. Först trodde jag nästan att det var någon slags tygservett, men sedan förstod jag att en liten bit av Japans kultur finns representerad i vad som kanske kan kallas den här kollektionens nyckelprodukt. Där är det vanligt och viktigt med en plats att lägga nycklar och mobiltelefon på när man kommer hem och kanske hakar vi på detta, vem vet.




Kombinationen nord och öst resulterar alltså i väldigt behagliga linjer och färgskalor med den mjuka keramiken och de kantiga textilierna, och också budskapet känns högaktuellt och fint - att tid är den ultimata lyxen, som inte kan ägas utan enbart uppskattas. Jag hade kunnat ha det mesta ur kollektionen hemma hos oss, men får kanske acceptera att prislapparna avgör att detta inte är något för delvis daglediga föräldrar. 

Fast en liten kaffekopp känns inte helt oöverkomlig ändå... Rosa känns alltid, alltid rätt för mig när vi går mot ljusare tider, och just den här nyansen är vacker som få.




Kommer du att köpa något ur kollektionen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar