måndag 14 mars 2016

Mamma, vad kommer efter julen?

Vi har haft lite sjukstuga här på backen över helgen, och även om den drabbade lillkillen inte visar ett enda tecken på att ha varit i lindrigt oskick nu längre så håller vi oss såklart hemmavid utan större planer ännu ett tag. Och när man har heldagar hemma så brukar det lätt leda till diverse idéer - hos mig förstås, men kanske ändå allra, allra mest hos den mer pysselivriga av oss. Sonen. 

Mamma, vad kommer efter julen? frågade han i morse och jag kände mig osäker på vad han syftade på. Påsken, mamma! Såklart! Sedan upplystes jag om att det börjar bli dags att påskpyssla, varpå vi diskuterade vad han minns från  påsken i fjol och när lillasyster kom till världen och andra viktiga tankar som poppar upp i fyraåringars huvuden.

Dagens pyssel då? Ibland behövs det inte så mycket för att ändå göra ganska mycket.

Så, vi gjorde en repris på det här pysslet. Att göra en påskhare av en strumpa var förstås precis lika enkelt som att göra en snögubbe, och den här gången valde vi att fylla ett par barnstrumpor med ris. Storebror tyckte att det var oerhört muntert när jag avslöjade att det egentligen var lillasysters strumpor vi använde, eftersom han har växt ur dem för länge sedan...



 







Resultatet blev riktigt sött, tycker jag. Med lite grön tusch och märkliga ögon och till största delen gjorda av barnahand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar