måndag 23 maj 2016

Paus

Sällan är det så tyst i huset, som när det råkar sig att storebror undantagsvis slumrar till samtidigt som lillasyster, mitt på en vanlig vardag. 




Så - med två slocknade stjärnor i varsin kammare och flera lugna minuter radade på varandra gäller det att finna sig snabbt och ta tillfället i akt. Den fyrbenta ligger med andra ord utfläkt över soffans ryggstöd och jag har parkerat mig på motsatt sida med en rykande het kaffekopp i en sprillans ny mugg. Viskar till den vita lurvbollen som ligger med huvudet djupt ner över armstödet, men får inget gehör. 

Och så slappnar vi av, båda två på sitt sätt.




Sommarens muminmugg är en av de finaste, tycker jag. Det är något med den, som påminner om barndomssomrar och de varmaste av minnen. Jag minns när jag tillsammans med några vänner plockade blommor som fyllde allas våra famnar och hur vi stod på rad och fotograferades med den enorma buketten. Egentligen, enligt bildbeviset, var det kanske inte alls någon extremt enorm bukett - men minnet säger något annat och det är ju det som räknas.

Jag är knappast någon stor samlare - men om det finns något som jag inte kan få nog av att samla på mig så är det förstås dessa vackra muggar med muminmotiv, som fyller våra skåp så att hyllorna nästan bågnar. Vi använder dem jämt, och jag är en av dem som tycker att det bara är trevligt med olika motiv på samma bord. 




Fast av just den här vackra skulle jag gärna ha några till och göra något alldeles nytt - duka enhetligt med mumin. Åtminstone på sommaren.

Så sånt. Sommarporslin och sommarminnen. Små saker, som gör en glad.

4 kommentarer:

  1. Ja det var en väldigt vacker mugg. Fina muggar gör kaffet godare tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag också! Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Vilken härlig sovställning hunden har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur?! Som klubbad. ;-) Tack för din kommentar!

      Radera