torsdag 17 januari 2019

Att fylla år, eller inte

Men mamma, varför är jag såå liten?! utbrister hon. Vaaarför?

Vi är egentligen lite oense, hon och jag. Jag fyller år och hon har svårt att acceptera att det inte är hon, och då blir det bevisligen ganska jobbigt att fira sin mamma. Fast fira och fira - det är alldeles tydligt något som skaver i henne även om vi på inga sätt firar.

Jag vill vara stor, fortsätter hon. Varför är jag inte stor?

Hur stor vill du vara då, hjärtat? frågar jag och hon håller armen så högt upp som hon bara når. Okej, vännen, men hur många år? fiskar jag vidare.

Fyla.

Fyra år borde hon alltså vara, för att anse sig själv stor nog. Och det där är förstås intressant, att i barnavärld så blir man stor efter att man har fyllt sitt nästa levnadsår.

Den här bilden är således från förra gången hon blev stor.


Att livet både är förunderligt och föränderligt är glasklart. Såklart. Nu sover hon som inte fyller fyra i dag, och i morgon slipper vi förhoppningsvis tampas med födelsedagars vara eller inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar