torsdag 25 april 2019

Min bästa bok

 Inlägget innehåller reklam.

Och så blev hon fyra, vår lillskrutta. 

För några veckor sedan, redan, men ändå.




När man blir fyra finns det många tankar som snurrar, som huruvida födelsedagen innebär att man blivit vuxen eller om man åtminstone ska börja skolan nu. Där är vi förstås inte riktigt ännu, men visst känns det att hon har blivit en helt egen person, med stark vilja, eftersträvansvärd iver och idel entusiasm. 

Personlighet, helt enkelt. 

Även om det absolut också fanns oerhört mycket personlighet i flickebarnet redan från början. Men ändå. Större blir hon, och nya utmaningar och behov möter oss alla vartefter. Plötsligt berättar hon om sina dagar med ord. Hon målar innanför konturerna och visar prov på stor kroppskontroll. Hennes stunder av koncentrationen sträcker sig allt längre och plötsligt anas också en gnutta tålamod i mötet med något nytt.

Och hon orkar lyssna på allt längre berättelser.




Eftersom läsning ligger mig varmt om hjärtat så gömde sig några alldeles unika böcker i ett av födelsedagspaketen. Personliga. Sådana som lockar till läsning, av flera orsaker.




För inte undra på att det blir intressant när hela boken är skräddarsydd att handla om en själv. Och brorsan. Mamma, pappa och gamla momma får också vara med på ett hörn, utan att för den skull ta för mycket plats av bokens stjärna. Dessutom ser vi alla ut ungefär som vi gör på riktigt, vilket förstås gör berättelsen ännu mera verklighetstrogen och intensiv. 




Böckerna har jag beställt från Min bästa bok och det finns ett stort urval av olika böcker för barn i olika åldrar. I några enkla steg matade jag in barnens namn, hårfärg, hudton och lite andra uppgifter beroende på bokens innehåll, och innan beställning fick jag läsa ett smakprov på den valda bokens innehåll.




Själva boken har också hård pärm och stadiga blad, vilket är värdefullt med tanke på hur mycket det bläddras i dessa böcker, också av barnahand.




Både som förälder och pedagog kan jag inte annat än hylla dessa skräddarsydda barnböcker. De är välskrivna och innehållsrika. Engagerande och färggranna.

Och riktigt, riktigt glada.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar