tisdag 21 maj 2019

Så blir du kvitt din pollenallergi

Det är onekligen en rätt stor trumma jag slår på med rubriken här ovan. Men, det är precis så jag känner - för jag är alldeles makalöst förbluffad och övertygad om att jag har hittat en lösning som åtminstone funkar för mig.

Jag har bloggat om det förr, så en del kanske redan vet. Jag har pratat vitt och brett och försökt att tipsa vidare, även om jag såklart inte har några garantier att det som fungerar för mig också kommer att fungera för någon annan.

Men jag har två vårar i ryggen som talar för att det jag tror är sant.

Björksav som skydd mot och lindring av pollenallergi.




Rejäla glas en eller till och med flera gånger om dagen, direkt från att vattnet stiger i björken och trädet ger från sig sav tills själva pollensäsongen är förbi.  I kombination med mediciner i den mån det behövs förstås, så är min tidigare rätt så kraftiga allergi som bortblåst.

På riktigt.

I år har jag haft en jobbig pollendag, och den dagen var alldeles nyss. Jag hade fått för mig att spara den frysta saven till nästa vår, eftersom björkarna ändå är utslagna och det värsta borde vara förbi. Så jag lät bli att dricka. En dag. Två dagar. Och på den tredje kom smällen. Just ja, det var ju så maj brukade kännas - lite som när andra förlossningen satte igång och man plötsligt fick glasklara minnesbilder över hur eländigt det var.

Så jag medicinerade. Och däckade. Trött är bara förnamnet då pollenallergi och dess mediciner samverkar, vilket jag också mindes extra väl just den dagen.

Framåt eftermiddagen var hursomhelst en ny flaska sav tinad och jag kunde återvända till världen igen. Och min övertygelse fick sig ytterligare kraft, eftersom dagen som följde bjöd på inga som helst symptom. 

Precis som jag har hunnit vänja mig vid att livet kan och ska vara - också i maj.


2 kommentarer:

  1. Håller själv på med hyposensibilisering för björkpollen via sjukhuset, 5 mån per år droppar jag 8 droppar 100% björkpollenlösning under tungan varje morgon. Är på år 2 av 3 nu och har ännu iår inte behövt ta en enda antihistamin! Kan vara ute hela dagarna utan snuva och kliande ögon, plus att jag kan äta äpple och nektarin utan att klia i munnen. Dock är det här den dyra sorten som kräver specialtillstånd från Fimea, men verkar helt klart som att immunförsvaret har vant sig. Är Staloral birch som jag använder. Gör samma för timotej (år 1 av 3) med Grazax tabletter varje dag under tungan. Där lär jag troligen ha en ännu värre sommar nu än vanligt då jag bara är på första året 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt tack för dina rader! Jag har ingen insyn i sjukvårdens möjligheter vad gäller pollenallergi, så otroligt intressant att höra mera om detta! Önskar dig goda pollenfria år framöver! :-)

      Radera