söndag 4 mars 2018

Silverbad

Mitt i min sorteringsiver inför lördagens loppis här hemmavid, så hittade jag ett gammalt Kalevala-halsband som har varit på villovägar. Missfärgat var det - silver mörknar ju som bekant med tiden - så jag kan samtidigt passa på att tipsa om bakpulvermetoden när det kommer till rengöring av just silver. Det fanns en tid då jag testade allt från ketchup till tandkräm, och putsade silverskedar tills fingrarna värkte, så onekligen är det ju tur att man blir klokare med åren.

För det är faktiskt så, att en liten stund i ett bad med aluminuimfolie, bakpulver och hett vatten är allt som behövs. Enkelt, snabbt och kemikaliefritt med saker som man har hemma. Jag inser förstås i skrivande stund att det är väldigt orutinerat att inte bjuda på någon före-bild, men mörknat silver kanske man kan föreställa sig. Efter-bilden ser hursomhelst ut så här:




När jag "putsar" silver så brukar jag täcka botten i en glas- eller porslinsskål med aluminiumfolie, strö på bakpulver och sedan lägga på mitt silver. Innan jag häller hett vatten över så brukar jag strö på ytterligare bakpulver, det blir väl ett par rejäla teskedar totalt. Jag brukar använda hett vatten, och sedan låter jag det stå tills vattnet har svalnat. Det bubblar ganska ordentligt när bakpulver, karbonat, förenas med vatten, vilket förstås roar ungarna samtidigt. 

Och sedan är det bara att diska, fascineras av kemins värld och njuta av silvrigt silver igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar