söndag 10 juni 2012

Gäst- och lekrummet

Gårdagen bjöd på fantastiskt väder som lockade till en utomhusdag, med både grillning och långpromenad på schemat. Vi hann med allt och inget - precis som det ska vara på sommaren. Tyvärr verkar det vackra vädret inte hålla i sig, då det ser väldigt grått ut ute just nu.

Mellan lekstunderna på golvet smiter jag in på Ikeas blogg och möts av denna tjusiga bild. Hemnes-fantast som jag är har jag kikat på dagbädden (i mitt huvud: soffan) många gånger, men jag har aldrig insett att det kan bli en dubbelbädd. Kanske för att jag aldrig har spanat på den på allvar, då vi inte haft något sådant behov tidigare.

Bild lånad från ikeabloggen

Nu far i stället tankarna till sovrummet som finns här på övre våningen i huset. Det rum som vi just nu sover i alla tre, men som blir tomt den dag källaren står färdig och vi flyttar ner. Ett kombinerat gästrum-lekrum har tanken varit att rummet den dagen ska tjäna som, men hur ett sådant rum ser ut har jag inte funderat desto mera på. Hur fungerar ett elva kvadraters rum både som bekvämt sovrum för gäster och inspirerande lekrum för den lille? Kanske inte den enklaste kombinationen att få till.

Nå, en god start är säkert att inte fylla det till bredden med en enorm dubbelsäng i alla fall. Plus att ha bra förvaring för de leksaker som kan tänkas hitta upp ur barnkammaren. Och tänka sig - dagbädden bjuder på båda i en enda tjusig möbel.

Att jag inte tänkt på det förr.

2 kommentarer:

  1. Alltså går den att bädda ut?? Jag har också kollat på den :) Jättefin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar så! Måste inspektera noggrannare vid nästa IKEA-besök... :)

      Radera