torsdag 7 maj 2015

Dags för grönska

Det här med trädgård. För vår del är det dags att försöka få till en i vår och sommar. Vi har förstås gjort en del tidigare somrar också, bland annat den här (klick) stenkanten och trappan som gjordes redan för två år sedan.

Men. Ett gäng stenar ingen trädgård gör, så nu börjar det vara på tiden med lite grönt. Det här med stora blomrabatter och buskar som kräver omsorg är ju inte min grej, så just nu drömmer jag mest om en gräsmatta faktiskt. Och kanske ett körsbärsträd med rosavita blommor som är så vackra att de tar andan ur en. Men mest gräsmattan. En grönskande en, som inbjuder till barfotaspring och sätter färg på tillvaron, som är lekvänlig och ger kvalitet åt lata sommardagar - för hela familjen. Så håller jag mig än så länge rent blomstermässigt till typ lavendel i krukor, för det klarar jag av. Och får jag för mig att en pionbuske är precis vad som behövs någon gång framöver, torde det ju vara lätt ordnat.

Annars, på tal om stenar, gillar jag gabioner också. För ett år sedan hade jag inte en aning om vad en gabion är, men under planeringen av byns aktivitetspark så lärde jag mig att om man fyller en gallerbur med stenar så skapas en vacker sådan. Kanske, kanske hemma hos oss också - en vacker dag.

Bild lånad härifrån

Gräs och stenar alltså. Så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar