måndag 25 juni 2018

Tack för maten!

På tal om kokkonster - häromveckan fick vi en oväntad gåva på posten. Eller vi och vi, egentligen var det ju lillasyster som tillsammans med alla andra finlandssvenska treåringar fick en oerhört trevlig kokbok. Det är med anledning av att Brita Maria Renlunds stiftelse i år firar 100-årsjubileum som den här illustrerade kokboken för hela familjen har skapats och delas ut i samarbete med Finlands svenska Marthaförbund.




Personligen tycker jag kanske att kokböcker börjar vara överskattade, eftersom mina recept allt som oftast antingen höftas fram eller härstammar från nätet, så det är roligt att överraskas positivt! I boken fanns det recept som tilltalar och som dessutom är sådana att de mycket väl kan kvala in i vardagssvängen med makaronilådan, köttfärssåsen, korvsoppan, fredagstacosen och sånt. Trevliga illustrationer också!




När storebror var i samma ålder hade jag en helt annan vana att involvera honom i matlagningen, än vad jag numera har med lillasyster. Känns ju trist, men livet är väl så tänker jag - saker och ting går helt enkelt i perioder. Så, en kokbok för att påminna och inspirera är definitivt välkommen i vår familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar