söndag 22 juli 2018

Sånt som treåringar säger

Mera vild än tam, så kanske man kan beskriva lillasyster den här sommaren. Hon är ettrig, ivrig och frimodig - och det är väl egenskaper som kan vara bra att ha med sig in i vuxenlivet sen tröstar jag mig med i stunder av matthet. Fast även om det här inlägget på sitt sätt är tillägnat henne - detta livliga och underbara barn - så är det inte hennes egenskaper jag hade tänkt sätta ord på. Istället bad jag henne berätta om mig, för det skulle ju kunna vara kul att bläddra tillbaka och läsa om ett par år.

Men den rappakalja som ur henne kom kanske inte alls levererar nåt vidare innehåll, vi får se. Jag ställde några väldigt enkla frågor, och fick svar som jag definitivt inte hade räknat med.




Hur ser mamma ut? Du ser ut som lillaplutten du. Skratt. Näää, skojar. Du ser ut som en mamma.

Vad tycker mamma om att göra? Hoppa studsmatta. Och att duka bordet. Jaa, duka bordet tycker du om!

Vad tycker du om att göra med mamma? Leka i mitt rum med vatten. Jag har jättemånga saker jag.

Vad är det bästa med mamma? Pappa.

Vad är mamma rädd för? Dammsugaren. Näää, det är ju jag, fniss, vad är mamma rädd för? Kan du berätta?

Sedan höll hon en kortare dialog med sig själv om otippade saker innan hon sprang i väg på nästa äventyr. Jag älskar papper jag. Och att klippa. Vad bra. Nästa gång vill jag hoppa i studsmattan ute. Det vill jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar