måndag 15 april 2019

Björksav

Så länge jag kan minnas har jag förknippat våren med mera kli och nys än njutning av allt det där andra som april tar med sig när hon dyker upp. Gröna nyanser och knoppar tappar ju så lätt sin charm när det egentligen mest är jobbigt att vara. Såklart. Och jag är ju långt ifrån den enda pollenallergikern här i världen, så det finns säkert en hel drös människor som upplever vårarna på precis samma sätt.

Så låt mig tipsa om något som verkar fungera rätt bra för mig.

Björksav.

Vi tappar det rakt i flaska, nu för andra året i rad, och jag dricker. Ett kylskåpskallt glas om dagen känns rätt för mig, och varje dag förundras jag över att jag fortfarande inte känner av några som helst symptom. Eller jo, i lördags för en dryg vecka sedan däckades jag av vad jag antar var en del alpollen i luften - och det var då vi också borrade första hålen i björkarna här hemmavid.

Sedan dess är det lugnt. Och precis som förra året hoppas jag dag för dag, att det ska fortsätta vara lugnt ända tills träden grönskar och sommaren står för dörren.



I väntan så njuter jag av våren, jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar