onsdag 16 maj 2012

Leksaksförvaring

För ett tag sedan pratade vi om barnrum och jag tänkte fortsätta på den tråden... Denna gång om förvaring i rummet. Som jag sa tidigare har jag inte ägnat barnrumsinredning en tanke innan jag fick barn, men någon slags idé har jag ändå skapat mig under denna korta tid som tankarna har rotat sig. Åtminstone är jag övertygad om att barnrummet ska vara barnets, precis som resten av hemmet kan ses som de vuxnas. Alltså - rikt på färger och lekmöjligheter.

Med det i bakhuvudet så botaniserar jag bland herr Kamprads sortiment. Ikeas serie Stuva är riktigt trevlig, men varken särskilt billig eller långlivad. Bänken är 50 cm hög, vilket är perfekt för en liten lilleman, men väl litet för läxläsning om några år. Lite trist att man tydligen blivit realist, för denna tappar just på att jag inte tror den funkar i längden.

Bild lånad från IKEA

Då man läser om hur man bäst planerar leksaksförvaring i barnrummet så hyllas öppna och låga hyllor, så att barnet själv kan hitta och nå sina saker. Men oj, vad stökigt det måste bli med enbart öppna ytor. Ikea har en annan barnserie, Trofast, som också kan byggas lite hur som helst och fyllas med backar i alla kulörer, om man så vill. Vill man köra öppna tänket, så finns vanliga hyllplan också. Kanske en kombination av öppna hyllor och utdragbara platsbackar vore det bästa.

Bild lånad från IKEA

Sen spelar det kanske inte så stor roll hur mycket jag funderar och planerar, då det säkert kommer att bli liggande Expedit-hyllor i slutändan i alla fall. De känns som ett säkert, hållbart och leksaksslukande alternativ. Billigt är det också.

Bild lånad från IKEA

Om någon har fiffiga tankar och idéer så tar kommentarsfältet emot med öppna armar!

I övrigt är det väldigt lustigt att jag har plockat in blå möbler som exempelbilder, då jag hela tiden tänkt att lillemans rum ska gå i grönt. Märkligt.

2 kommentarer:

  1. Vi har just den expedit som du visar på bilden i båda barnens rum (1 år och 2,5 år). Sen har vi korgar till sonen i några fack och rosa tyglådor till dottern (också Ikea). Jag är väldigt nöjd och barnen har lätt att använda sina saker (nu har vi inte så mycket leksaker, så det blir inte så rörigt hemma hos oss). Tycker inte att dom där plastbackarna är fina...
    Jag tycker det är svårt med barnrum, men har man inte för bråttom, så brukar det falla på plats till slut!
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att expediten fyller sin funktion - att barnen har lätt att använda sina saker! Är nog nästan säker att den hittar sin väg hem till oss också när det blir dags. Ikea är ju bra då det alltid finns att köpa till i de rätta måtten, just exempelvis korgar som du nämner. Annars har ju plastbackarna födelelen att man kan sätta lock på (tror jag), så blir det inte så dammigt. Men det är förstås ett väldigt världsligt problem...

      Radera