söndag 28 juli 2013

Återanvändningen

Ett av mina allra första inlägg i bloggen finns här och där berättar jag lite om hur det kommer sig att vi bor just här, på platsen där min farmor föddes. Nyckeln, som jag skriver om i inlägget på länken ovan, är mig fortfarande lika kär och nu har vi dessutom något aningen större att bevara och värna om.

Stenarna.


De flesta av stenarna vi använder för att skilja på gårdsplan och blivande gräsmatta kommer från den gamla stugan. När huset revs så tog vi naturligtvis vara på alla de stenar som fanns under det, och det är med dessa vi nu har skapat kanten och de två trappstegen.


Vi väntar med spänning och hoppas också få de beställda markstenarna så snart som möjligt, för att så småningom lägga dem som ska ligga på gången från de båda trappstegen fram till huset. Det är lite ojämnt och knöligt just nu, så ju fortare desto bättre.

Sådär annars vet jag inte hur många gånger under betraktandes gång dessa dagar, som jag har fascinerats över det faktum att de här stenarna har hittats, flyttats och använts i en tid när inga maskiner fanns. Ofattbart, när man ser vilket jobb det är med maskinernas hjälp.

4 kommentarer:

  1. Ja, det var rejäla stenar att lyfta det! Snyggt! Ser fram emot att få se vilka markstenar ni valde och få lite inspiration av er stenläggning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, åtminstone starten av stenläggningen blir tidigare än vi först hade tänkt. Gott så! :-) Jag är fortfarande lite nervös över vårt stenval, men det blir säkert bra!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Den bästa formen av smicker! ;-)

      Radera