fredag 30 mars 2018

Treårsdagen

Hemma hos oss har dagen andats väldigt lite påsk, och istället desto mer nybliven treåring med allt vad det innebär. Sång och paket i sängen tidig morgontimme, följt av bakning och kalas - precis som sig bör en dag då vi får fira en liten viljestark en. 




Jag antar att det är av bekvämlighet jag lagar samma tårta varje gång det vankas kalas numera - för det är ju himla tryggt och smidigt att inte gambla med nya recept och kakor. Fyllningen i vår tårta följer alltid receptet grädde, Philadelphia, florsocker, vaniljsocker och en liten gnutta bakpulver. Normalt brukar jag dela på moussen och blanda bär i den ena delen, men i dag så skippade jag bären och det funkade det också. Grädden och färskosten tar jag förstås hela förpackningen och florsockret höftar jag tills det känns lagom, knappt ett par deciliter kanske. Snabbt och lätt.




Ett annat lätt-som-en-plätt-recept är bakelserna med lime och kondenserad mjölk nedan. Alla bakverk som smakar gott samtidigt som de innehåller färre än fem ingredienser är i mina ögon väldigt tacksamma att ta sig an. Treåringen gillade dessutom att vi serverade dem i blommor, men egentligen är det nog en paj som hör hemma i en större form.




Så fyllde vi både lampa och tak med ballonger - bara en sån sak är ju lite kul när man är tre. Och trettiotre också, i och för sig.




I morgon väntar påskafton med häxor och godis i överflöd, definitivt ytterligare en höjdardag för våra två stora små. 

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar