måndag 20 augusti 2018

Kalaskaka

Någon gång ska väl vara den första, tänkte jag, och bestämde mig för att pavlova var kakan på kalasbordet den här gången. Hur svårt kan det va, liksom.

Nå, svårt var det förstås inte. Speciellt inte efter att jag fick kläm på marängbottnarnas lagomtid inne i ugnen. Lite svinn får man kanske räkna med då man bakar något för första gången, och det var ju en del glada typer här i huset som fick äta upp den första misslyckade, om vi säger så. Men, jag tog lärdom av mina misstag, och sen blev det faktiskt riktigt bra.




Pavlova 

Marängbotten
4 äggvitor
2,5 dl socker
1 tsk vitvinsvinäger
1 msk vaniljsocker
1 msk majsstärkelse

Jag gjorde två satser för att kunna bygga lite på höjden. Marängsmeten formades till runda plättar på ett bakplåtspapper på en plåt och därefter in i ugnen. Min ugn levererade då jag startade med 125 grader i 30 minuter och sedan sänkte till 100 grader i ytterligare 30 minuter. Efter det lät jag marängen vila kvar i avstängd ugn ytterligare en stund. 

Lemoncurd, vispad grädde och bär i massor därtill och en riktig smällkaramell till tårta var redo att serveras.




Och visst blev det en helt okej kaka. På en riktigt tjusig bricka stod den också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar