lördag 6 februari 2016

Ljuvliga loppis

Det bar i väg till Yttermark på loppis i dag. 

Det var länge sedan sist, så det var en efterlängtad runda med ganska höga förväntningar. Fast höga förväntningar, det ska man ju egentligen inte ha. Allra minst så där så att man går runt och tror att man ska hitta något särskilt, det är så lätt att bli besviken då.

Men just i dag var jag förväntansfull - det brukar nämligen vara bra i Yttermark. Och visst var det en godkänd runda, med påfylld garderob i kommande storlekar åt både son och dotter. När man dessutom lyckas fynda extra omgångar med felfria ytterkläder brukar man känna sig nöjd. 

Eller som t-skjortan för en etta här nedan. För en fyraåring som storgillar de karakteristiska fåglarna så var det här en tiopoängare, på tal om den där kännspaka känslan av att fynda. För det gör man ju. Fyndar alltså, ibland mer och ibland mindre - men ytterst sällan inte alls. Säkert rycks man med och handlar en del överflödigt ibland, men så länge det är kläder som redan är begagnade så känns det lite mera okej det också.




Sällan i shoppingsvängen tar man förresten del av så många möten som på loppis. Att man råkar på välkända ansikten är givet, men lika ofta kommer man sig för att byta några ord med helt främmande människor också. Medan jag i dag betade genom en klädstång rådfrågades jag av en dam, som skulle köpa stickade strumpor till en liten kille. Hon var osäker på storleken, jag hjälpte till och sedan kom vi att samtala smått och gott om just loppis. Det fanns inget sånt när hennes barn var små, och nog hade det varit bra att slippa lägga 70 mark på nya skor varje gång sa hon. 

Visst har hon rätt. Jag handlade aldrig på loppis innan jag fick barn, för att fyra år senare ha en helt annan attityd gentemot begagnat. Mest av allt gillar jag förstås föreningarnas loppisar som öppnas upp under begränsad tid, då jag ser så väldigt många fördelar med sådan verksamhet. Ungdomslokalerna fylls med aktiviteter och liv, medan folk både får göra sig av med obehövliga ting och fynda behövliga sådana. Och så miljöaspekten förstås. Win-win-win.

Och såklart. Den finaste av bonusar som gör att just mina loppisbesök känns extra varma och fluffiga i hjärtat. Sällskapet.

2 kommentarer: